Historie Jihlava

První kolonka rodného listu společnosti MOTORPAL nese datum 4. října 1946, kdy byla v Jihlavě založena pobočka národního podniku PAL (průmysl automobilů a letectví) České Budějovice. Zde se za II. světové války vyráběly letecké motory pro BMW. Po II. světové válce se začal v rámci obnovy rozvíjet průmysl a další odvětví. To podnítilo rozvoj automobilového průmyslu a pro něj potřebnou kvalitu motorů a tedy i kvalitních vstřikovacích zařízení.

Z historie jihlavského závoduV roce 1946 se v Jihlavě objevilo prvních „třicet statečných“ – odborníků např. z plzeňské Škody nebo kopřivnické Tatry. K nim přibyly vhodné stroje sesbírané prakticky po celé republice a v jihlavské čtvrti Staré Hory oficiálně začala „výroba vstřikovacích zařízení pro vznětové motory“. V té době šlo o prakticky úplně nový výrobní program a všichni zaměstnanci jsou dnes jeho pokračovateli. V červenci 1949 se jihlavský podnik osamostatnil od své budějovické „matky“ a od 1. 1. 1950 nese své současné jméno MOTORPAL.

Dalších 40 let se MOTORPAL nadále rozvíjel a díky odbytu své produkce podnik neustále rostl. Výstavba nových výrobních hal ve Starých Horách v Jihlavě byla zahájena v letech 1958 a 1967.  Přibyly provozy mechanizace, automatizace a generální opravy tzv. MAG. Po požáru provozu vstřikovacích trysek v září 1977 se pak postavila nová hala. Její výrobní kapacita byla 6,5 milionu trysek ročně. Po modernizaci a úpravách se v ní vyrábí i v současnosti.

 

V 60. letech se produkce rozšiřovala do pobočných závodů jak na Vysočině, tak i do dalších míst po české republice. Nejvíce jich bylo v součtu 14. Logo MOTORPALu nesly továrny v Telči, Havlíčkově Brodě, Velkém Meziříčí, Kraslicích, Světlé nad Sázavou, Znojmě, ale i v Liberci, a dokonce i v Praze. Některé prameny uvádějí, že do roku 1989 byl MOTORPAL největší jihlavskou firmou, která zaměstnávala okolo 3 000 pracovníků, s pobočnými závody pak přes 6 000.

Změnám od listopadu 1989 předcházela nejprve transformace na státní podnik, následně v roce 1991 vznikla akciová společnost (vlastníkem byl pouze stát) a po privatizaci na konci roku 1995 měl MOTORPAL poprvé v historii privátní majitele. V první polovině 90. let vznikl také pobočný podnik s německou nadnárodní společností Bosch, který se ale posléze zcela osamostatnil.

MOTORPAL se stejně jako téměř všechny průmyslové podniky v Česku v 90. letech potýkal s přezaměstnaností, nízkou efektivitou i produktivitou, musel hledat nové trhy a postupně modernizovat svoji výrobu. Už přes 6 let je nová éra firmy spojená s novým vlastníkem – společností MOTO CAPITAL. V současné době ve třech výrobních závodech Jihlavě, Jemnici a Batelově pracuje okolo tisícovky zaměstnanců.

Klíčovými produkty firmy jsou vstřikovací čerpadla, vstřikovače, vstřikovací trysky pro vznětové motory a dále přesně obráběné dílce pro automobilový průmysl. Výrobky společnosti splňují ty nejpřísnější emisní předpisy. MOTORPAL je kvalifikovaným OEM partnerem celé řady současných výrobců motorů, poskytuje zákazníkům klientský přístup a komplexní služby přes vývoj, vzorkování a naladění vstřikovací soupravy na daný motor až po sériové dodávky.

Naše výrobky dodáváme motorářům téměř do celého světa. Čerpadly nebo komponenty jsou osazovány motory pro traktory, nákladní automobily, stavební stroje, ale také lodní a drážní motory, motory sloužící pro pohon generátorů i motory stacionární. Značný podíl výroby tvoří i produkce náhradních dílů, které jsou dodávány po celém světě prostřednictvím rozsáhlé sítě dealerů.